U zemlji tulipana,vjetrenjača i klompi

srpnja 18, 2019
Ako me pitate zašto Holandija, reći ću vam ovako - toliko sam godinama čitao i čuo o njoj, da me je neodoljivo vukla želja da stvorim svoju sliku o tome kako izgleda zemlja vjetrenjača, tulipana i klompi koja je bila vječita inspiracija nekih najvećih svjetskih slikara poput  Rembrandta, Van Gogha, Vermeer, Moridiaana i drugih.

Keukenhof

Za naš boravak u Holandiji izabrali smo apartmansko naselje u blizini gradića Noordwijk, na sjevernom moru, a ponajviše radi toga što je on podjednako bio udaljen od svih većih gradova koji smo namjeravali posjetiti, a i cijena nam je odgovarala, s obzirom da Holandija ima veoma visok standard koji su naravno pratili i hoteli sa svojim cijenama. Put od nešto manje od 900 kilometara smo prevalili za oko 10 sati vožnje sa pauzama i bez nekih problema. Takođe smo se isto tako olako smjestili, raspakovali stvari i poslije kratkog odmora odvezli se do grada i odmah otišli na more. Sve je bilo drugačije nego kod nas. Sve je blještalo od puno svjetlosti, vjetar je tako snažno duvao po ogromnoj pješčanoj plaži i rasnosio sitni pijesak po velikim pješčanim dinama između kojih su bili raspoređeni restorani. Bilo je hladno, more je valjalo velike talase na kojima su surferi uživali, dok je more hučalo i pjenilo obojeno u braun boju pijeska. I dok je vjetar nemilosrdno fijukao kroz naše tanke proljetne jakne i kroz uši, domaćima to uopšte nije smetalo - bezbrižno su šetali ne tako toplo obučeni i bez kapa, dok su se djeca igrala na plaži. Nismo dugo izdržali, premoreni od puta i išibani vjetrom vratili smo se u naš apartman da se dobro odmorimo za sledeći dan.

Poslije 10 sati vožnje-sjeverno more na vidiku

More kao oranje

Očito surfanje je ovdje veoma omiljeno

Restoran na plaži

Kuća na moru

Dine

Svjetionik u Noordwijk-u

Noordwijk
Tu sam noć veoma slabo spavao, što premoren od puta, što išiban jakim vjetrom na moru. Pored toga  krevet je bio tako uzak, oko 70 cm, da bi dok se taman priviknem na to, i zaspim, probudio od jakog treska koji je prouzrokovalo paljenje grijanja  smjestenog u ormaru, u našoj spavaćoj sobi. Ipak ujutro sam ustao prilično odmoran i poslije doručka smo se odvezli u botaničku baštu  Keukenhof, koja je od našeg apartmana bila udaljena 10-tak minuta vožnje sa autom. Inače od polja tulipana kao sa mnogobrojnih fotografija koje sam viđao prije našeg dolaska ovdje-nije bilo ništa. Bio je početak Maja mjeseca i berba je uveliko  bila prošla i samo su se još na rijetkim poljima mogli vidjeti tulipani. Ali smo zato skoro čitav dan uživali ovdje, i iako je bilo veoma puno ljudi, holanđani su sve organizovali do perfekcije, tako da nije bilo nigdje čekanja i zadržavanja i svih onih 20€ po osobi koliko košta ulaznica i 5€ za parking nije uopšte za žaliti. Jedno od mjesta koje stvarno, ako budete u prilici obavezno posjetite.

Keukenhof-detalj

Ovdje malo ko ostaje ravnodušan

Poslije podne vraćamo se u apartman, ručamo i poslije odmora krećemo na 10-tak kilometara dugu šetnju ka moru. Ovaj put, već pomalo aklimatizovani na ovo vrijeme uživamo hodajući između dina i ogromnom pješčanom plažom pored mora. Oduševljeni preko Whatsapp-a dijelimo video snimkom sreću sa djecom. Ponekad je veoma lijepo otići daleko od kuće, u neki nepoznati kraj i osjećati se samo običnim stanovnikom ove naše lijepe planete. Kad smo se vratili, sunce ja već polako tonulo iza horizonta i najavljivalo dolazeću noć.

Posvuda biciklističke staze

Iza se da naslutiti more

Pješčane dine

Suton

Svetionik

Hotel Oranje
Sviće ponedeljak, plan nam je otići na pijacu sira, u grad Alkmaar. Na žalost, od  pijace nije bilo ništa, ali smo zato, pošto smo dobro poranili na miru razgledali grad koji se tek polako budio. Prelijep gradić, okružen bezbrojnim kanalima, na kojima su se spavali čamci. Za nas posve neobična slika, još nikada nisam bio u ovakvom gradu gdje se iz čamca ulazi u stan, ali imate i ulicu i auto ispred. Poslije kraće šetnje gradom, sjedamo u auto i odvozimo se u Harlem.

Alkmaar

Alkmaar- most koji se podiže

Sam Haarlem još veći i još ljepši od Alkmaar-a. Parkiramo se, kao i uvijek u podzemnu garažu, koja je isto a ponekad i manje skupa nego parking na ulici, a košta oko 3€ po satu. Razgledamo crkvu St. Bravo sa jednom od najljepših orgulja u Evropi i poslije toga odlazimo do pijace gdje kupujemo sebi sendvič da ublažimo glad. Poslije toga krećemo u obilazak nekih od znamenitosti grada kao što su Amsterdam Port, Windmill De Adrian itd., uživajući šetajući ulicama ovog odista prelijepog grada.

St. Bravo

Jedna od najljepših orgulja u Evropi

Crkva St.Bravo-orgulje

Pijaca

Haaarlem

Most u Haarlemu

Amsterdam Port

Windmill De Adrian

Haarlem

Na mostu-Haarlem
Na povratku zastajemo pored rijetkih polja tulipana očarani ljepotom trenutka. Nebo je bilo oblačno i svako nekoliko je iznova počinjala da pada kiša, koju su domaći jednostavno ignorisali, a na što se mi nikako nismo mogli privići. Na kraju dana odlazimo ponovo do mora dok se sunce polako spušta iza horizonta. Sa njime odlazimo i mi na počinak, jer sutra nas čeka posjeta parku vjetrenjača-Kinderdijk.

Polja Tulipana

Zalazak sunca

Sami na plaži

Kućice na moru

Noordwijk
Vjetrenjače Kinderdijk-a su jedna od najpoznatijih destinacija Nizozemske. Nije nam baš bila blizu, ali boraviti ovdje a ne vidjeti je - jednostavno nije išlo. Mi smo kao i uvijek poranili koliko smo mogli, ali nikad ne trebate skinuti sa uma da je Holandija vrlo gusto naseljena, i bilo da ste jutrom ili poslije podne u proputovanju sa autom, uvijek morate računati na gužvu na putevima, tako da smo, stigavši u Kinderdijk, već bili suočeni sa velikim brojem turista, ponajviše sa istoka, koji su, čini mi se imali samo jedan cilj u glavi, a to je napraviti što više selfija ovdje. Ipak, imajući već iskustva kada su veće grupe turista u pitanju, a to je da jednostavno uzmete vremena i sačekate da oni odu i onda na miru razgledate znamenitosti mjesta, uspjeli smo da relativno u miru i tišini obiđemo ovaj park.
Neke od vjetrenjača su nastanjene, a neke pretvorene u muzej, gdje se ulaz, naravno ekstra naplaćuje, tako da, ako vas zanima i imate dovoljno vremena, možete da se vratite u prošlost i doživite, kakav je život ovdje bio tada, dok su vjetrenjače prvenstveno služile svojoj svrsi, a to je ili pumpanje vode, ili kao mlinovi, ili pak nekoj trećoj svrsi, izdašno koristeći energiju vjetra. Danas je njihov posao preuzela elektična energija, a vjetrenjače se još ponegdje vrte uglavnom radi turista.

Jutrom, na putu ka Kinderdijk-u

Park vjetrenjača

Holandija

Zemlja vjetrenjača

Kuća

Vjetrenjače

Zemlja sira

Vjetrenjače Kinderdijk-a
Napuštamo park i ujedno počinje kiša. Sjedamo u auto i krećemo nazad. Usput ćemo navratiti u  Leiden, rodno mjesto velikog Rembrandta, veoma lijepog gradića, čiju ljepotu nije mogla da umanji ni kiša koja je na preskoke padala. Ovo je  inače najstariji univerzitetski grad u Nizozemskoj, sa preko 23 000 studenata, od kojih je, čini mi se, većina uvijek na biciklu, veoma haotično vozeći, dok usput, u jednoj ruci, surfa na mobilnom telefonu. Teško je bilo osloboditi se utiska, da nas, u svakom trenutku, neko neće lupiti sa biciklom. Ipak, mi ćemo i pored svega, sretno provesti par sati u razgledanju grada, poslije čega, pošto stignemo u naš apartnman i osvježimo se, posjetiti ženinog rođaka, koji živi nedaleko odavde, sa familijom, gdje ćemo uz večeru i holansko  pivo uživati u razgovoru sa njima.

Leiden sa svojim kanalima

Leiden-tipična slika iz Holandije

Leiden bicikli posvuda

Leiden-moderna džamija u gradu
Petog dana boravka u Nizozemskoj, došao je red da obiđemo i Amsterdam. Parking za auto smo rezervisali preko interneta, jer je bilo jeftinije, i koštao je 20€ za čitav dan, samo...samo da nismo pogriješili u adresi i otišli u pogrešnu garažu, što smo skužili tek na izlazu i platili još jednom 30€. Najviše mi je žao tako potrošenog novca, ali neka je sva šteta ostala na tome, neke se stvari ne mogu vratiti unazad, tako da ni uplaćeni novac ne samo da mi nisu htjeli vratiti, nego nisam ni rezervaciju mogao pomjeriti za sljedeći dan. Srećom te nelagodnosti smo vrlo brzo zaboravili. Jedino što je taj čitav dan padala kiša. Ono, imali smo mi i kabanice, i ja znam reći da i nema tako lošeg vremena na odmoru, ali taj dan je bukvalno kiša padala čitav dan. No, ipak smo mi vidjeli Amsterdam, naravno iz našeg ugla. Od u "kafanu pušu marihuanu ili neku drogu piju snogu" ili "tu kurave u izlegu sedu", kako pjeva Bora nije bilo ništa, nama je bilo dovoljno vidjeti te čuvene kanale i mostove grada, kraljevsku palaču, cvijetnu pijacu, poznati muzejski kvart i negdje uz put neobavezno sjesti i pojesti neki specijalitet sa sirom uz obavezni Amstel, dok je iznad naših glava tiho rominjala proljetna kiša. Sve u svemu, naš je dan veoma brzo prošao, a i Amsterdam je previše veliki da bi se sve moglo vidjeti u jednom danu, zato je potrebno puno više vremena, koga mi nismo imali, pa smo tako, dok se kiša sve više spuštala na grad, već dobro umorni i pokisli, napustili grad.

Amsterdam-kineski restoran

Amsterdam, ukrašeni bicikl

Kraljevska palača

Anna Frank,spomenik isred kuće gdje je živjela

Amsterdam grad ispresijecan kanalima

Spomenik,kiša i mi

Amsterdam - policijska patrola

Amsterdam - trgvina sirom

Naravno poslije ovako velikog grada prepunog ljudi, veoma je opuštala šetnja obalom sjevernog mora, i kasnije piće od jednim od restorana na plaži, dok je sunce polako kretalo na počinak ka horizontu. To su momenti kada vrijeme stane i izgubiš osjećaj u prostoru i vremenu.

Idila

Na ispaši

Zalazak sunca na sjevernom moru

Nordwijk

Skuptura na plaži
Osvanuo je četrvtak, 9.maj.i ostaje nam još samo dva dana u Holandiji. Svesni smo da ne možemo sve vidjeti, a htjeli bi što više utisaka ponijeti odavde. Odlučujemo za danas da odemo u Haag, koji je administrativni centar a i službeno glavni grad Holandije. Ima ovdje i jedna poslovica koja kaže da se novac u Holandiji zarađuje u Roterdamu, dijeli u Hagu i troši u Amsterdamu, koje naravno nije važilo za nas, jer smo ga mi trošili svuda. Kao i uvijek parkirali smo se u užem centru grada, bez ikakvih poteškoća. Imali smo označene neke važnije ciljeve, kao što je bila palata mira za koju bi se moglo reći i da je simbol ovoga grada, ali se nismo striktno držali da ih moramo obići, nego smo često i spontano birali zanimljiva mjesta.  Dan je bio veoma sunčan, sa puno vjetra na koji smo se u međuvremenu navikli, i bili smo toga jutra jedni od rijetkih turista na ulicama . Iz centra smo relativno brzo stigli do palate koja je toga dana bila zatvorena za posjetioce. Prelijepo zdanje, u kome se, među ostalog nalazi i međunarodni sud pravde, smo ubrzo napustili i uputili se na doručak u jedan od restorana u obližnjoj ulici. Poslije toga smo otišli u centar, ka Grote markt, pa do kineske četvrti uživajući u danu i posmatrajući neobične čudne nebodere koji su parali nebo. Grad je imao svoju čar, ali naravno u poređenju sa ostalima koji smo obišli prethodnih dana nije bio nešto posebno, tako da smo ga ubrzo napustili i odvezli se u Sheveningen, grad na obali mora, koji je u stvari sastavni dio Haga.
Haag

Robna kuća

Šnajder

Trgovački centar

Na ulazu u kinesku četvrt

Haag i njegovi neboderi

Ulaz u zgradu vlade

Muzej Maurithius

Zgrada vlade
Do Sheveningen-a smo stigli relativno brzo, tih nekih 7 kilometara smo presli za 15-tak minuta. Ogromna velika plaža sa velikim dokom koji zalazi daleko u more. Omiljena zabava ovdje je Bandži skakanje, vožnja u ringilšpilu ili pak puštanje zmajeva, jer je sjeverno more relativno hladno i uvijek duva jak vjetar. Nismo se dugo zadržavali, a nismo uspjeli ni da poijemo kafu od mirisa svježeg asfalta koga su građevinski radnici upravo polagali.

Sheveningen - Pier

Put nas dalje vodi do prelijepog grada Utrecht, koji, saznaćemo kasnije, zauzima 5 mjesto na svjetskoj ranglisti gradova koji vam garantuje sreću. I odista, poslije zasluženog ručka u jednom od restorana u njemu, oblaci su se razišli, sunce je izašlo i obasjalo mnoštvo restorana koji su nekada bili podrumi za skladištenje i trgovinu, i koji su prosto mamili da sjednete na neko od malobrojnih slobodnih mjesta i uživate u prelijepom danu. Meni lično, Utrecht je se dopao puno više od Amsterdama, prosto očaravajući, pun mladih ljudi, što i nije čudo, obzirom da je to najveći univerzitetski centar u Nizozemskoj. Nekoliko sljedećih sati ćemo uživati ovdje, a onda već umorni, polako ćemo krenuti ka autu i odvesti se u naš apartman.

Sreća

U zemlji bicikla

Bicikli na putu

Utrecht
Sljedeći dan, koji je ujedno bio i poslednji našeg boravka ovdje posjetićemo Zaandam, predgrađe Amsterdama, sa neobičnim hotelom koji stoji "naopačke". Potom ćemo produžiti da Zaanse Shans, muzeja vjetrenjača, da bi na kraju završili na prelijepom ostrvu Marken, koje je sa kopnom spojeno uskom cestom izgrađenom na nasipu. Vrlo lijepa i nteresantna mjesta, meni se posebno dopalo ostrvo Marken sa drvenim kućama ribarskog naselja  i svjetionikom na kraju ostrva. Prosto je nestvarno djelovala slika krava i ovaca koje su mirno pasle na travnatim pašnjacima koji su bili ispod nivoa mora, dok su barke i jedrilice plovile par metara iznad njih. Plaža kod svjetionika je bila toliko privlačna, da nismo izdržali a da bar ne zagazimo u nju. More je bilo veoma hladno i nije prošlo mnogo, pa smo se ponovo obuli i vratili pješice do auta, a onda se odvezli u apartman. Nismo pakovali kofere te večeri, nego smo ponovo otišli u goste do rođaka gdje smo u  opuštajućem razgovoru sa njima podijelili utiske iz proteklih dana.

Zaandam

Marken

Ovce na ispaši

Marken-ribarsko naselje

Ovce na ispaši ispod nivoa mora

Marken

Svjetionik Marken

Svetionik

Svjetionik

Selo

Ispaša

Jutro kada ćemo krenuti na put kući, pomalo nas je uhvatila sjeta i nemilo smo pakovali kofere i slagali u auto znajući da nas od danas više ne čeka onaj istraživački, pomalo avanturistički duh koji nas je pratio svo ovo vrijeme za koje smo istraživali Holandiju, već višesatno putovanje kući. A tamo nas je sljedećih mjesec dana čekalo mukotrpan posao oko preseljenja u novi stan i tek puno kasnije, kada se sve to završi navaliće uspomene iz Holandije, kao bujica, na jedno veoma lijepo provedeno vrijeme u ovoj nadasve neobičnoj zemlji. Nadam se da sam i u vama, dragi moji čitaoci, bar na tren, uspio probuditi znatiželju da ako već niste posjetite ovaj kutak naše planete koji je nama bio dosta drugačiji od naše dotadašnje svakodnevnice. Veliki pozdrav još i do sljedećeg čitanja.